هر آنچه از فواید بی نظیر مرزنجوش باید بدانید | خواص و تاثیرات آن بر عملکرد طیور

مرزنجوش: خواص، ترکیبات و تاثیرات بر عملکرد طیور


مرزنجوش که در کتاب طب سنتی با نام‌های مرزنگوش و سرمق نیز شناخته می‌شود، گیاهی از خانواده نعناع (Labiatae) و با نام علمی Origanum است. این گیاه دارای تنوع مورفولوژیکی و شیمیایی بالایی در دنیا است. مرزنجوش به دلیل همین تنوع به 10 بخش و 42 گونه تقسیم‌بندی شده است. مطالعات بسیاری فعالیت‌های ضد قارچی، ضد باکتریایی و آنتی‌اکسیدانتی گونه‌های مختلف مرزنجوش را نشان داده‌اند.

ترکیبات مرزنجوش

ترکیبات اصلی تشکیل‌دهنده گیاه مرزنجوش شامل کارواکرول، تیمول، پی‌سی‌من، گاما‌ترپینن، آلفاپینن و میرسن است. همچنین مرزنجوش حاوی 4 درصد تانن و یک ماده تلخ نیز می‌باشد.

تاثیرات مرزنجوش بر عملکرد طیور

نتایج متفاوتی در مورد تاثیر پودر و یا عصاره مرزنجوش بر عملکرد طیور گزارش شده است. در یک آزمایش، پودر مرزنجوش به میزان 5 گرم در کیلوگرم موجب بهبود عملکرد جوجه‌های گوشتی شد. در برخی آزمایش‌ها استفاده از اسانس مرزنجوش تاثیری بر عملکرد بوقلمون و جوجه‌های گوشتی نداشته است. اما در آزمایش‌های دیگری استفاده از اسانس مرزنجوش تاثیر مطلوبی بر عملکرد جوجه‌های گوشتی داشته است.

نتیجه‌گیری

مرزنجوش به عنوان یک گیاه دارویی با خواص متعدد، می‌تواند نقش موثری در بهبود سلامت و عملکرد طیور داشته باشد. تحقیقات بیشتری برای تعیین دوز بهینه و نحوه استفاده از این گیاه در تغذیه طیور مورد نیاز است.

مقالات مرتبط :

مکمل بیوهربال طیور گوشتی طلای طبیعت نیز دارای خواص مشابه  آنتی‌اکسیدان و ضدباکتریایی می باشد که در طیور گوشتی سبب بهبود خوراک مصرفی، افزایش وزن روزانه و بهبود ضریب تبدیل، بهبود شرایط محیطی  و با افزایش طول پرزهای روده سبب بهبود جذب مواد مغذی در طیور می‌شود .جهت مشاهده و خرید این محصول به این صفحه مراجعه نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *