اثر پودر سیر بر عملکرد رشد و پاسخ ایمنی بیماری های نیوکاسل و آنفلوانزای پرندگان در جوجه های گوشتی

مرغ گوشتی
مرغ گوشتی

مقدمه:

در ابتدا برای توضیح دو بیماری آنفولانزای نیوکاسل ( (NVDو آنفولانزای نوع A (AIV) باید به این موضوع اشاره کرد که این دو بیماری (آنفولانزا نیوکاسل و سویه H9N2 آنفولانزا نوع A) در کشور ایران بومی میباشند. طیور بومی به عنوان مخزن این بیماری ها عمل میکنند و با توجه به شرایط پرورش در صنعت طیور کشور نقش مهمی در اپیدمی این دو بیماری دارند.

تأثیر بیماری‌ها بر انسان و طیور:

این دو بیماری بین انسان و طیور مشترک است. انسان به صورت کمتری مبتلا میشود اما شیوع بیماری بین طیور بسیار بالا و کشنده است.

تحولات در صنعت پرورش طیور:

در صنعت پرورش طیور با توجه به اینکه خوراک بیشترین هزینه را به خود اختصاص میدهد ، از ابتدای شکل گیری این صنعت، تلاشهایی جهت افزایش بهره برداری از خوراک و کاهش هزینه های هر واحد صورت گرفته است. به طور مثال با وجود قانون منع استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک های رشد که در 1 ژانویه 2006 توسط اتحادیه اروپا تصویب شد ( و پس از آن دوز های فرعی که به عنوان محرک رشد بودند حذف شدند)، در برخی از کشور های در حال توسعه همچنان از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک های رشد استفاده میشود.

 

تلاش برای یافتن جایگزین‌های مناسب:

امروزه یکی از چالش های دانشمندان صنعت پرورش طیور پیدا کردن جایگزین هایی برای این محرک ای رشد صنعتی میباشد که این جایگزین ها باید به همان اندازه یا بیشتر بر روی سلامت و بالانس نگه داشتن میکروب های فلور نرمال طیور، تاثیرگذار میباشد.

 

پودرسیر

سیر به‌عنوان یک جایگزین مؤثر:

سیر، ادویه و گیاهی دارویی است که برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها استفاده میشود.

اخیرا گزارش شده که سیر دارای 17% پروتئین، 0.8% چربی، 3% مواد معدنی ، مقادر مختلفی از ویتامین ها ( تیامین B1 ، ریبوفلاوین B2 ، و نیاسین B3 ) و  آنزیم های مختلفی از جمله لیناز، پروکسیداز و میروسیناز میباشد.

همچنن دارای 0.2% روغن اسانس (Volatile oils) میباشد که زمانی که گیاه تبدیل به پودر میشود استخراج میگردد.

سیر دارای اثرات بسیاری نظیر ضد میکروبی، تحریک کننده سیستم گوارشی حیوانات، آنتی اکسیدان، آنتی کوکسیدال، افزایش تولید آنزیم های گوارشی و بهبود استفاده از محصولات گوارشی با تقویت عملکرد کبد میباشد.

 

آزمایشات انجام‌شده:

در آزمایشات انجام شده توسط دکتر محمود مغربی عراقی ، دانشگاه Benha، با هدف بررسی تاثیر پودر سیر بر عملکرد جوجه های گوشتی (با توجه به نرخ رشد، مصرف خوراک تجمعی و FCR)  و پاسخ ایمنی آنها در برابر ویروس نیوکاسل و آنفولانزای پرندگان در دوره های مختلف پس از واکسن ، 4 گروه پرنده (40 عدد در هر گروه و تعداد مساوی نر و ماده) به صورت رندوم انتخاب شده که در جیره غذایی گروه اول (شاهد) هیچگونه پودر سیری استفاده نشده و در گروه های بعدی به ترتیب 100، 150 و 200 گرم پودر سیر در تن جیره غذایی استفاده شد. بر اساس نتایج به دست آمده از این آزمایشات، آنتی بادی های تولید شده علیه بیمار نیوکاسل در جوجه های گوشتی ای که پودر سیر در جیره غذاییشان داشتند، 10 روز پس از واکسیناسیون به طور قابل توجهی بالاتر از گروه شاهد بود.

سیر دارای خاصیت ضد میکروبی بوده و همچنین موجب بهبود عملکرد جوجه های گوشتی میگردد.

 

منبع مقاله :

https://www.researchgate.net/publication/262566919_Effect_of_garlic_powder_on_growth_performance_and_immune_response_for_newcastle_and_avian_influenza_virus_diseases_in_broiler_of_chicken

همچنین محصول مرغ گوشتی شرکت طلای طبیعت دارای خواص ضد میکروبی نیز بوده که میتوانید اطلاعات دقیق تر محصول را در این صفحه مشاهده نمایید.